Misschien heeft u het zelf wel eens geproefd; een Franse wijn die een hoge onderscheiding heeft gekregen van een prestigieus klinkend wijnconcours. Helaas wil dit nog niet zeggen dat het ook een echte kwaliteitswijn is. Om in aanmerking te komen voor een dergelijke onderscheiding geldt namelijk maar één belangrijke eis: betalen om mee te mogen doen. Een wijnconcours in Frankrijk is vaak niets meer dan een ordinair businessmodel. C’est tout.
Misleiding
Over flessentrekkerij gesproken: begin dit jaar werd een tuinbouwbedrijf uit het Westland door het ‘Nationale Business Succes Award Instituut’ uitgeroepen tot het ‘beste bedrijf in de tuinbouwbranche’. Onderzoek door het tv-programma RamBam wees echter uit dat het allemaal doorgestoken kaart was. Alleen bedrijven die bereid waren een fors bedrag neer te leggen konden zo’n Business Award winnen.
Nog iets met een luchtje: de onderscheiding ‘beste terras van Nederland’. Om überhaupt mee te mogen doen aan deze verkiezing moeten horeca-uitbaters eerst een flinke som geld betalen. Anders mogen zij zich niet eens inschrijven. Daarom namen er dit jaar slechts 400 bedrijven aan deze competitie deel, terwijl Nederland toch meer dan 15.000 terrassen telt.
‘Oscars van de beleggingswereld’
In de beleggingsbranche vinden er eveneens geregeld verkiezingen plaats. Op donderdag 9 november is het weer zover: dan worden de Gouden Stieren uitgereikt. Volgens de organisatie de meest prestigieuze beleggingsprijzen van Nederland. Daarom ook wel de ‘Oscars van de beleggingswereld’ genoemd.
Er vallen hierbij prijzen te winnen in uiteenlopende categorieën, zoals beste vermogensbeheerder, beste beleggingsexpert, beste beleggingsfonds en beste technisch analist. De zogenaamde onafhankelijke publieksprijzen worden gegeven door de bezoekers van de IEX-website, waarmee de verkiezing elke vorm van objectiviteit verliest.
Slechte prestaties
De Gouden Stier werd voor het eerst in 2007 uitgereikt door de website belegger.nl (destijds een volle dochter van uitgeverij Sanoma). Al in de beginjaren van de Gouden Stier waren wij zeer kritisch over dit – in onze ogen – misleidende evenement. In ons maandbericht van december 2014 hebben wij al aandacht aan deze prijsuitreiking besteed. Het was ons opgevallen dat er een duidelijk verband bestond tussen de sponsoren van de Gouden Stier, de genomineerden en de uiteindelijke winnaars. Vervolgens hebben wij de prestaties van de deze winnaars onderzocht. En wat bleek? Deze waren bedroevend slecht. En dat terwijl er in de markt veel beter presterende alternatieven bestonden.
Loze dreigementen
Belegger.nl en Sanoma waren echter niet zo blij met ons artikel. Daarom eisten zij op Oudejaarsavond 2014 om 22.00 uur op hoge toon rectificatie en dreigden ze met juridische stappen. Blijkbaar vormden wij een bedreiging voor hun met zorg opgezette business model. Wij stonden echter volledig achter onze analyse en toonden ons niet gevoelig voor deze dreigementen. Achteraf bleek het dan ook pure bangmakerij.
Kassa!
Tegenwoordig is de organisatie van de Gouden Stier in handen van IEX Media B.V. De sponsoren van het evenement staan als partners van de Gouden Stier op de website vermeld. Hier is ook te lezen dat de financiers tussen de 4.000 en 6.000 euro betalen, afhankelijk van het pakket dat zij afnemen. En de genomineerden: die boeken tussen de 8.000 en 10.000 euro naar de organisatie over. Kassa!
Sponsoren en genomineerden
Ook dit jaar weer regende het nominaties en vielen alle sponsoren in de prijzen. Hieronder hebben wij de sponsoren van de Gouden Stier op een rij gezet die tevens genomineerd zijn voor één van de elf categorieën.
Naam Sponsor | Genomineerd voor de categorie |
---|---|
Nobel | Beste vermogensbeheerder |
ING | Beste broker |
State Street Advisors | Beste beleggingsinstelling & beste ETF |
CareIS | Beste vermogensbeheerder |
Axento | Beste online vermogensbeheerder |
ABN AMRO | Beste beleggingsinstelling |
Hof Hoorneman | Beste online vermogensbeheerder |
BinckBank | Beste broker |
ASN Bank | Beste duurzaam beleggingsfonds |
IVM | Beste vermogensbeheerder |
Het beste beleggingsproduct, de beste vermogensbeheerder of beste analist, die bestaan niet
Wij hebben onze mening nooit onder stoelen of banken gestoken. Dat doen we nu ook niet. Omdat consumenten vaak gevoelig zijn voor onderscheidingen en keurmerken, komen zij helaas regelmatig van een koude kermis thuis. Winnaars van een Gouden Stier behoren aantoonbaar niet tot de beste beleggingsproducten, -diensten en -aanbieders die er op dit moment in de markt te vinden zijn.
Conclusie
Volgens ons horen dit soort awards niet thuis in de financiële sector. Een beleggingsprestatie is daarbij alleen zinvol over een langere tijd gemeten. In onze ogen is het daarnaast per definitie onwenselijk awards uit te reiken waarbij het betalen van een geldbedrag mede bepalend is voor het in aanmerking komen van een prijs. Te vaak hebben wij gezien dat juist de winnaars bijzonder slecht presteerden.
Ons advies aan u is: laat u niet verblinden door dit type nietszeggende awards. Zeker in de beleggingswereld is niet alles goud wat er blinkt. Zorg er alstublieft voor dat u goed geïnformeerd bent en ga niet over één nacht ijs.