Op LinkedIn zag ik recent een discussie voorbijkomen met iBeleggen als middelpunt. Ons bedrijf werd door (nota bene) een Rabobank bankier een ‘hardcore verkooporganisatie’ genoemd.

Nu weet ik dat het zinloos is om je in dit soort discussies te mengen. Maar de term ‘hardcore verkooporganisatie’ bleef wel hangen. Ik merkte dat ik me daaraan stoorde. Waarom? Omdat juist wij mijlen ver afstaan van deze term.

Het is nu 12 jaar geleden dat we bij een grootbank zijn vertrokken. We voelden ons indertijd meer verkoper dan adviseur en wilden weer op de stoel van de klant gaan zitten. We hebben onze vaste baan en goede salaris vaarwel gezegd en vriendelijk bedankt voor een vertrekregeling. Zo hadden we, zonder verdere verplichtingen, onze handen vrij. Wij begonnen helemaal op nul.

Vanaf dag één garandeerden we onze klanten dat we geen provisie zouden accepteren van onze productaanbieders: de klant was de enige die ons betaalde, een unicum in die tijd. Alleen op deze manier waren wij 100% onafhankelijk. Onze beheervergoeding was afgestemd op de werkzaamheden die wij verrichtten voor onze klanten: hierdoor konden we lage tarieven hanteren. Ons enige doel was: het goed zo mogelijk helpen van onze klanten. We gingen voor een duurzame relatie. Het maximaliseren van de winst is nooit onze doelstelling geweest.

In 2012 startte wij met iBeleggen. Dit op nadrukkelijk verzoek van onze klanten. Zij vroegen zich af of wij onze beleggingsmethode ook konden aanbieden aan mensen (kinderen, familieleden) met een kleiner vermogen. Net als topcapital heeft iBeleggen maar één doel voor ogen: het zo goed mogelijk bedienen van onze klanten. Om onze tarieven zo laag mogelijk te kunnen houden, bedachten we een online oplossing. We waren destijds (na Alex) de eerste in Nederland. Vele banken en vermogensbeheerders volgden daarna ons voorbeeld.

In 2016 maakten wij voor het eerst een bescheiden winst en besloten wij om deze winst met onze klanten te delen. Dat deden we door de beheervergoeding met een kwart te verlagen naar 0,3% per jaar. Per 1 januari 2019 hebben wij onze vaste basisvergoeding gehalveerd. Hiermee geven we de jaarwinst over 2018 grotendeels terug aan onze klanten. Zij profiteren dus maximaal. Door de lage tarieven en onze transparante beleggingsfilosofie behalen wij betere resultaten dan de meeste van onze collega’s.

Geld is nooit een drijfveer geweest om te starten met topcapital en (later met) iBeleggen. De reden dat wij hard gegroeid zijn in de afgelopen jaren komt mede door de vrijheid die klanten bij ons ervaren. We kennen geen opzegtermijn en zullen potentiële klanten niet gaan stalken met e-mails en telefoontjes. Het etiket ‘hardcore klantenorganisatie’ zou veel beter bij ons passen.