Vandaag werd ik gebeld door een ‘redacteur’ van een financieel televisieprogramma dat op een dagelijkse nieuwszender wordt uitgezonden. Als je zo’n telefoontje krijgt, dan kun je eigenlijk wel raden waar het over gaat: het kopen van advertentieruimte. De creativiteit waarmee de ‘redacteurs’ dit tegenwoordig doen, dwingt in zekere zin wel respect af.

Dat gaat zo: “Patrick, we zijn van het televisieprogramma ‘Blik op de beurs’. We zenden elke zondag uit om 17.30 uur, prime time dus, en worden ook nog eens tweemaal herhaald. Er kijken in totaal 380.000 mensen naar ons televisieprogramma. Vanmorgen hebben we een redactievergadering gehad en daar kwam jullie naam naar voren. Een bedrijf waarvan wij steeds vaker horen. We zouden daarom graag samen met jullie een inhoudelijk, financieel  programma maken.”

Ik voelde me wat overvallen en tegelijk ook wel gevleid. Een journalist die belangstelling in je bedrijf heeft, dat overkomt je niet iedere dag. Omdat ik vermoedde dat er een addertje onder het gras zat, vroeg ik hem of er een vergoeding voor betaald moet worden. Het antwoord was enigszins ontwijkend. “Nee, wij vragen er geen vergoeding voor. Het zit iets anders in elkaar… Natuurlijk kost het maken van een tv-opname geld en deze kosten stellen wij voor met elkaar te delen. Wel zo eerlijk toch?”

Wij doen niet mee en daar zijn twee redenen voor:

  1. Wij mijden het maken van reclame
    Wij hebben ons voorgenomen geen of minimaal geld uit te geven aan reclame. Wel sponsoren we met regelmaat enkele goede doelen. Daarnaast zijn we een bescheiden sponsor van de Rijnsburgse Boys (2e divisie amateurvoetbal). Dat laatste doen we niet omdat we verwachten er nieuwe klanten aan over te houden, maar uit sympathie voor deze mooie club, hun voorzitter en de positieve maatschappelijke impact op de regio. Want, wat heeft het eigenlijk voor zin om te adverteren? Om te melden dat wij de beste en meest transparante vermogensbeheerder zijn? Dat gelooft toch niemand!
  2. Onze doelgroep kijkt niet naar financiële programma’s
    Onze (potentiële) relaties kijken niet naar televisiezenders met louter financiële programma’s. De meeste relaties zijn zelfs helemaal niet geïnteresseerd in beleggen. Ze hebben immers niet voor niets hun vermogen uit handen gegeven. Hierdoor kunnen zij zich bezighouden met zaken waar ze wel interesse in en/of affiniteit mee hebben. Ze zien het vermogen als een last en een zorg. Om deze reden zoeken zij vooral een partij die ze kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen winnen wij met een televisieprogramma écht niet.

Terug naar mijn telefoongesprek. De ‘redacteur’ merkte op het eind sportief op, het heel bijzonder te vinden dat wij zonder commerciële inspanningen zo hard groeien en tegelijkertijd in staat zijn als bedrijf succesvol ons geld te verdienen. Wat mij betreft, sloeg die met deze opmerking de spijker op zijn kop!