U herkent het vast wel. Na een lange staat van dienst begeeft uw computer het. U wilt op zoek naar een nieuwe laptop, maar er is iets wat u weerhoudt om te gaan. Als u een voet in de winkel zet wordt u direct met de neus op de feiten gedrukt. Er staan drie agressieve verkopers te azen op klanten om hun nieuwste modellen aan de man te brengen. U betrapt uzelf erop dat u na een vluchtige blik over de schappen snel weer de benauwde winkel uitschiet, om ’s avonds op uw gemak op internet verder te zoeken.

U denkt dat agressieve verkoop niet meer van deze tijd is, maar blijkbaar is het nog van alledag. Veel bedrijven menen met deze manier van werken goede resultaten te kunnen behalen, maar ze komen later vaak van een koude kermis thuis. Een agressieve benadering zit commercie juist in de weg.

Als consument wilt u zich toch rustig kunnen oriënteren zonder dat een verkoper over uw schouder meekijkt? Commercie blijft een vak apart. Je begeeft je constant op een hellend vlak, enerzijds wil je een geïnteresseerde goed informeren en duidelijk te woord staan, anderzijds dien je gepaste afstand te houden om hen te laten ervaren dat ze vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen. Gelukkig is er met name in de financiële wereld toch wel een en ander veranderd de afgelopen jaren. Echte koude acquisitie ligt steeds meer in het verleden. Enerzijds is de regelgeving op dit punt aangescherpt, anderzijds pikt de gemiddelde klant het niet meer, hij is steeds mondiger en beter geïnformeerd.

We zijn bij iBeleggen in de prettige omstandigheid dat we geen uitgesproken groeidoelstelling hebben. We zijn van mening dat u als klant zelf klaar moet zijn voor beleggen en moet willen geloven in onze beleggingsfilosofie. Eindeloos mensen nabellen behoort dan ook niet tot onze stijl.

U wilt vandaag de dag immers alles behalve een opdringerige vermogensbeheerder. We vinden groeien prima, maar zeker niet ten koste van de klant. Hoe prettig is het dan dat juist veel klanten en intermediairs van ons ongevraagd bereid zijn belangeloos als ambassadeur op te treden?

Veel nieuwe klanten komen via bestaande relaties in aanraking met iBeleggen, soms vinden ze ons gewoon spontaan via internet of door één van de boeken van Peter van der Slikke. Zelf ontmoeten wij een enkele keer mensen op het schoolplein, bij een evenement of op een feestje en gaan graag in gesprek met geïnteresseerden. Op deze manier proberen wij ons best te doen om aan te tonen dat commercie ook hand in hand kan gaan met gastvrijheid.