Een goed product verkoopt zichzelf. Daar zijn wij van overtuigd. Ons klantenbestand bewijst misschien wel dat dit zo werkt. In ons 10 jarig bestaan hebben wij, op een enkele uitzondering na, nooit reclame gemaakt. En toch worden wij elk jaar weer blij verrast door een gezonde toestroom van nieuwe relaties. Waarom is dit? Ons vermogensbeheer vergelijken met andere partijen vinden wij belangrijk om zo nu en dan eens te doen. Wat doen wij anders? 

Het droomscenario van elke vermogensbeheerder

Sommige nieuwe relaties vinden ons via internet. Anderen via een accountant of via een vergelijkingssite, waar zij vermogensbeheer vergelijken met elkaar. Maar veruit de meeste nieuwe relaties komen bij ons terecht via bestaande klanten. Wat een droomscenario! Bestaande klanten besluiten daarnaast ook dikwijls om hun belegbaar vermogen bij ons uit te breiden, wat weer extra groei oplevert.

Ons vermogensbeheer vergelijken met andere partijen

Regelmatig vragen wij ons af wat de oorzaken hiervan zijn. Natuurlijk, wij werken hard en doen ons uiterste best om een goede service te bieden. Maar dat geldt vast ook voor heel veel andere ondernemers en vermogensbeheerders. De vraag is daarom: wat doen wij anders dan anderen? Wij vinden het belangrijk om als bedrijf af en toe stil te staan bij hoe de dingen lopen en of wij hier iets in moeten veranderen. Tegelijk luidt een bekend gezegde: ‘Never change a winning team’. En eerlijk gezegd willen wij ook niets veranderen. Wat doen wij goed als vermogensbeheerder, denken wij?

Klanten staan bij ons écht centraal

Klanten staan bij ons écht centraal, maar dat is misschien ook nauwelijks onderscheidend (meer). Waar wij verder erg op letten is het snel en adequaat reageren op vragen of verzoeken via de e-mail. Onze nieuwe en bestaande relaties kunnen vrijwel altijd dezelfde werkdag nog een reactie ontvangen. Daarnaast zijn wij altijd goed telefonisch bereikbaar, zónder tussenkomst van een automatisch bandje want daar houdt natuurlijk niemand van. Wat verder een feit is is dat wij nooit, maar dan ook nooit een gram druk uitoefenen op onze relaties om iets te doen of iets te laten. Wij leggen uit, lichten bepaalde kwesties zo goed mogelijk toe en verklaren ontwikkelingen. Het is waarschijnlijk geen toeval dat wij tijdens ons bestaan nog nooit een klacht of rechtszaak hebben gehad. Menig jurist verbaast zich hierover, al helemaal omdat wij als bedrijf twee grote economische crises hebben meegemaakt met de heftige koersbewegingen van dien.

Wij verlagen onze tarieven steeds verder

Wij beloven onze relaties onze successen met hen te delen. Dat zijn geen loze woorden. Wij hebben onze tarieven al drie keer verlaagd. De volgende verlaging is slechts een kwestie van tijd. In dit verband is het goed om te weten dan onze tarieven sowieso al tot de laagste in de markt behoren.

Een consequent beleggingsbeleid

Zou het kunnen dat onze consequente manier van werken vooral veel waardering krijgt? Ik denk dat het er in elk geval aan bijdraagt. Zo is ons beleggingsbeleid altijd zeer consistent. Wij laten ons niet in met de waan van de dag en houden vast aan onze basisprincipes en goed doordachte keuzes. Onze relaties weten precies wat ze aan ons hebben.

Ontspannen beleggen, schuilt daarin ons succes?

Tenslotte helpt het zeker dat wij geen targets kennen. Het opleggen van targets zet adviseurs onder druk en leidt vaak tot hijgerige commerciële situaties. Wij aanvaarden dat de toekomst onzeker is en dat het doorgaans weinig zin heeft te doen alsof wij die kunnen sturen. Daarom spreiden wij onze beleggingen maximaal en doen dat tegen de laagst haalbare kosten. Door de tussentijdse koersfluctuaties te laten voor wat ze zijn, creëren wij bij onze relaties en onszelf rust en beleggingsontspanning. Mogelijk schuilt hierin ons succes.


Meer informatie

Lees meer over onze manier van beleggen, ook wel Slow beleggen.  Niet alleen heel ontspannen, maar ook duurzaam en goed voor het milieu, de maatschappij en de toekomst.

Peter van der Slikke Peter (1953) is de grondlegger van iBeleggen. Als gedreven leider inspireert hij zijn teamleden en klanten met presentaties en boeken over de financiële wereld.